Körkort till lägre kostnad

På PO:s trafikskola har vi som tydlig målsättning att du ska bli en säker förare och ta ditt körkort till en så låg kostnad som möjligt. Här har vi samlat saker som är viktiga att tänka på för att du ska få körkortet så billigt som möjligt.

• Motivation
    Börja med körkortsutbildningen när du känner dig riktigt sugen på att ta körkort. En motiverad person tar till sig kunskap mycket fortare än en person som har blivit övertalad av någon annan att ta körkort.
  • Tid och pengar
    Påbörja körkortsutbildningen när du har den tid och de pengar som behövs. Det är viktigt att kunna öva kontinuerligt. Annars finns det risk för att du måste lära dig saker som du en gång kunnat men glömt bort. Och då går det åt onödigt många lektioner.
  • Rätt trafikskola
    Tala med vänner och bekanta som nyligen har tagit körkort för att bilda dig en uppfattning om vilka skolor som erbjuder en bra och prisvärd utbildning. Välj trafikskola med omsorg och se även över om skolan har ordning och reda på sin verksamhet. Många gånger betalar du i förskott på paketerbjudanden och liknande, och om skolan då går i konkurs förlorar du sannolikt dina pengar.
  • Kör privat
    Det är en stor fördel om du kan övningsköra privat med förälder, släkting eller vän som handledare. Var noga med att följa de råd som du fått på den obligatoriska handledarkursen. Annars finns det risk för att du tränar in fel som det sedan krävs många lektioner för att bli av med det. Av samma skäl är det viktigt att du läser teorimaterialet under tiden som du övningskör. Tänk på att du kan köpa teoriböcker på din trafikskola.
  • Ta med handledaren på en körlektion
    Ett bra sätt att göra din privata övningskörning extra effektiv är att ta med din handledare i bilen på en körlektion med trafikskolan. På det sättet kan din handledare lära sig mer om hur hen kan stödja dig i din utveckling mot körkortet.
  • Byt lärare
    Om du inte är nöjd med din trafiklärare bör du be att få byta. Personkemin mellan dig och din lärare är väldigt viktig för din inlärningsprocess – och för din trivsel och prestation.
  • Automat
    Att ta körkort för automatväxlad bil kräver normalt färre lektioner än för manuell. Det kan därför vara ett bra alternativ för dig som vill spara tid och pengar. Dessutom utvecklas tekniken snabbt och en allt större andel av de nya bilarna är automatväxlade.