Villkor

Här hittar du våra allmänna villkor för körning, bokning, kurser, betalning, avbokning samt återbetalningar.

Betalning
Vi tillämpar förskottsbetalning. Det innebär att du betalar på plats på kontoret innan lektionen, antingen styckevis eller genom att köpa något av våra rabatterade paket. Rabatter kan inte dras i efterhand.

Du kan även betala mot faktura där du har 15 dagar från fakturans datum på dig att betala.
Fakturan skickas automatiskt till din folkbokföringsadress. Det är därför viktigt att du meddelar oss om fakturan ska betalas av någon annan än dig som elev.
Obetalda lektioner faktureras.

Rätt till nyttjande av förbetalda tjänster/lektioner gäller i tre (3) år efter köp.
Presentkort är giltiga två år från inköpsdatum. Presentkort kan ej bytas in mot pengar.

Priser
Priserna anges i svenska kronor och inkluderar moms om inget annat anges. Priset på varan/tjänsten är det som anges på webbplatsen på beställningsdagen. Fraktkostnad tillkommer alltid om beställningen avser en vara.
 Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser. Vi förbehåller oss också rätten att ändra priser och sortiment utan särskilda notiser om detta.
Avbokningsregler
Avbokning av körlektion (gäller även BE + B96) ska ske senast kl 12 dagen före din aktuella körlektion. Lektion som avbokas för sent eller om du uteblir till din lektion leder till full debitering.
Avbokningen gör du själv via Teoricentralen. Ring helst inte då vi inte alltid har tid att svara. Svarar vi inte är du skyldig att meddela oss via mejl eller sms istället.

Sjukdom
Vid sjukdom avbokar du snarast möjligt via sms: 072-601 38 46 eller mejl: [email protected].
Sjukdom ska alltid verifieras med ett sjukintyg eller likvärdigt för att du ska få boka om lektionen eller kursen avgiftsfritt.

Kunskapsprov och körprov
Vi ansvarar för att boka en tid för körkortsproven hos Trafikverket om du väljer att gå teori eller ta körlektioner genom oss. Observera att den tid du tilldelas för kunskaps- eller körprov endast är preliminär fram tills att du gör din utbildningskontroll. Är du inte godkänd med vårt dataprov eller distansprov senast en vecka innan bokad kunskapsprovtid, flyttas tiden för provet fram. Det innebär att även tiden för körprovet kan ändras då kunskaps- och körprov bokas som ett sammanhållet körkortsprov.

Utandningsprov
Genomförs innan varje lektion. Om provet ger ett positivt svar (spår av alkohol) ställs lektionen in – och du debiteras.

Återbetalning
Återbetalning sker enligt STR:s praxis: saldo -10 procent i administrativ kostnad, under förutsättning att av- eller ombokning sker i enlighet med övriga villkor eller när utbildningen avslutas.

Rätt till återbetalning av ej nyttjade förbetalda kurser/lektioner gäller i två (2) år efter köp. Förbrukningsvaror återbetalas inte.

Ansvaret för att hålla koll på ditt saldo hos oss ligger på dig som kund/elev.

Återbetalning sker avgiftsfritt via bank och kan ta upp till 14 dagar.

Betalserviceavgift tas ut vid fakturering, med enskilda undantag. Faktureringen sköts i samarbete med Billecta som äger laga kraft att driva in våra betalningskrav.

För minderåriga elever krävs målsmans medgivande för att de ska få köpa tjänster av oss.

Avbetalning
Avbetalningsmöjlighet finns genom finansiering från Wasa Kredit. Vi hjälper dig med ansökan.

Vi reserverar oss för att olika villkor kan förekomma i samband med kampanjer, prisjusteringar och andra ändringar i våra villkor avseende betalningar.

Ångerrätt
Som konsument har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat

• En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
  • En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat program och förseglingen har brutits.

Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.
Detta innebär att produkten ska kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.
För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med vårt kontor innan du skickar tillbaka varor.

Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas i vår trafikskola.

Vid åberopande av ångerrätt:

• Meddela vår kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.
  • Returnera varan komplett i produktkartong, om möjligt med ursprungligt emballage, snarast efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds. Annat ytteremballage går givetvis bra det också, så länge som varan inte riskerar att skadas i transport
  • Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att varan mottagits av oss.
  • Varan ska vara komplett. Det innebär att alla tillbehör ska finnas med i returen.

Vi förbehåller oss rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen inte är komplett. Vi löser inte ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Vi är anslutna till STR.